(Sarhoşluk verecek derecede alkol bulunmayan içeceklerin içilmesi caiz, sarhoş edecek derecede alkol bulunan içeceklerin içilmesi ise haramdır. Sarhoş etmediği için kefirin içilmesi caizdir.)
Peki bir iki bardak bira da insanı sarhoş etmiyor. Bira da mı caizdir?
CEVAP
Duyulan her şeye inanmamak gerekir. Yukarıdaki ifadeleri bir ilim adamı söylemesi imkansız. Zira din kitaplarında bildirilen hadis-i şeriflerde alkolün zerresi de haramdır. Ek olarak bir çok sarhoş eden içeceklerin azı da haramdır. Üç hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bir çok sarhoş eden şeyin, azını da içmek haramdır.) [Nesai, Tirmizi]
(İhtimar [mayalanarak alkol teşekkül] etmiş her içki haramdır.) [Ebu Davud]
(Bir vakit gelecek, içkinin adı değiştirilecek ve helal sayılacaktır.) [İ. Ahmed]
Bu hadis-i şeriflerin fıkıh kitaplarında iyi mi açıklandığına bakalım:
Bal, incir, arpa, buğday, mısır, darı, erik, kayısı, elma ve benzerlerinden biri soğuk suda durup ısıtılmasa da, alkol teşekkül ederek bira benzer biçimde olur. Bira, tadı acı ve keskin olduğu [alkol bulunduğu] için azı da bir çok da, her ne maksatla içilirse içilsin, imam-ı Muhammede gore haramdır, fetva da böyledir. Öteki üç mezhepte de haramdır. Zira, Peygamberimiz, (Bir çok sarhoş eden içkinin, azını içmek de haramdır) buyurdu. Bu hadis-i şerif, hepsinin haram bulunduğunu bildirmektedir. Yapıları, bileşimleri aynıdır demek değildir. Zira Muhammed aleyhisselam, maddelerin hakikatlerini, fen bilgilerini öğretmek için değil, bunların hükümlerini bildirmek için gönderilmiştir. Kısrak, inek sütleri, mayalanıp, tadı keskin olunca, bira benzer biçimde haram olur. Kısrak sütünden yapılana Kımız, inek sütünden yapılana Kefir denir. (S. Ebediyye)
Kefir bira gibidir, zaruretsiz içilmez. Bugün kefirin yerini tutan ilaçlar vardır. Bu tarz şeyleri kullanmaya fakirlik yoktur. Eğer, salih bir hekim, (Kefir, şu hastalığa iyi gelir. Bu hastalık için mubah başka ilaç yoktur) derse, o vakit kefir kullanmak caiz olur.
Bazı cahiller, portakal ve öteki meyvelerdeki alkol oranı kefirdekinden oldukça diyerek kefir içmeyi caiz görüyorlar. Dinimiz, alkol de bulunsa meyve yemeyi haram kılmamıştır.
Nakli bırakıp aklı ölçü alınca, yukarıdaki mantıkla, ziyanı azca diye bir çayına oyun oynamaya şu demek oluyor ki kumara da fetva verebilirler, bir dilim domuz eti yemenin mahzuru olmaz diyerek de fetva verebilirler. Aklı değil, nakli ölçü almalıdır.
Bir önceki yazımız olan Kımız, kefir ve kombu çayı başlıklı makalemizde kefir ve kombu hakkında bilgiler verilmektedir.