Sual: Dinin bir emrini asla yapmamaktansa, azını yapmanın bir ziyanı olur mu? Birkaç örnek vereyim:
1- Namaz rekatları çoktur. Her vakitte iki yada bir rekat kılsak, asla kılmamaktan daha iyi değil mi?
2- Sünnet suretiyle sakal bırakmayıp yalnız çenede bırakmak, asla bırakmamaktan iyi değil mi?
3- Kurban bayramında koç kesemedim, bir tavuk kestim, asla kesmemekten iyi değil mi?
4- Üç dost da, güçleri yetmediği için ortak bir koç kesmişler. Asla kesmemekten iyi değil midir?
5- Tesbihleri 33 kere değil de 3 er kere çeksek, asla tesbih çekmemekten iyi değil mi?
CEVAP
Bunlar ibadettir. İbadetleri değişiklik yapmak, asla yapmamaktan daha büyük günahtır. Bundan dolayı asla yapmamak bir ihtimal tembellikten ileri gelebilir. Fakat ibadeti değişiklik yapmak, kendi aklını beğenip Tanrı’ın emrini beğenmemekten ileri gelir. İbadet, Tanrı’ın gönderilmiş olduğu Kitaba ve Peygambere uymak anlama gelir. Bir insan, bir işi, Tanrı’ın emri olduğundan değil, kendi aklına uygun geldiği için yaparsa, Ona kulluk yapmamış, dinin emrini yerine getirmemiş olur. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Her bid’at sapıklıktır.) [Müslim]
(Bir bid’at çıkaranın namazı, orucu, haccı, cihadı, tevbesi, farzı, nafilesi ve hiçbir ibadeti kabul olmaz, yağdan kıl çıkar şeklinde, dinden çıkması kolay olur.) [İbni Mace, Deylemi]
(Dinde olmayan bir şey meydana çıkarılırsa, o şey merduddur.) [Buhari]
Bu hadis-i şerifler gösteriyor ki, dinde olmayan bir şeyi ortaya çıkarılır ve bunun yakarma olduğuna inanılırsa, ya da dinin bildirdiğinden bir fazlalık yada noksanlık yapılıp bunu yapmakta sevap beklenirse, bu değişimler, bid’at olur. İslamiyet’e uyulmamış, ona inanç edilmemiş olur. Şimdi sorularınıza maddelerine gore yanıt verelim:
1- Namazları bildirilen rekattan azca yada oldukca kılan, asla kılmamış olur, hatta emri değiştirdiği için bid’at işlemiş, büyük günaha girmiş olur.
2- Sakal, sarık şeklinde sünnet-i zevâiddir. Sünnet diye yalnız çenede sakal bırakmak sünneti değişiklik yapmak olur, bid’at ve haram olur. Oysa herhangi bir mazeretle sakal bırakmamak günah olmaz. Fakat sünnet diye, sünneti değişiklik yapmak günah olur. Bir kimse, namaz bu şekilde kılınır diyerek çeşitli jimnastik hareketleri yapsa, namaz kılmamaktan daha büyük günah işlemiş olur.
3- Dinimiz, tavuktan kurban olmaz diyor. Kurban olur demek Tanrı’ı yalanlamak olur. Dinimiz, Müslüman hanım gayrimüslim erkekle evlenemez diyor. Evlenir diyen Tanrı’ı yalanladığı için kâfir olur.
4- Dinimiz, bir koçu sadece bir şahıs kesebilir diyor. Üç şahıs de kesebilir demek dinin emrini yalanlamak olur.
5- Bir ağacın tam 33 metre uzağında gömü gömülü olsa, öteki bölgelere mayın döşense, ikimiz de, 33. metre olan yeri değil de, sözgelişi 13 yada 43. metre uzaklıktaki yeri kazarsak mayına çarparız, üstelik, hazineye de kavuşamayız. Bundan dolayı gömü 33. metrede gömülüdür. Dinin tüm emirleri böyledir. Bid’atler, haramlar mayın gibidir. Farzlar, sünnetler gömü gibidir.
Sual: Bir ibadeti noksan yada fazla yapmak bid’at deniyor. Eksiğin ziyanı olur fakat fazlanın ne ziyanı olur? Fazla mal göz mü çıkarır?
CEVAP
Emre uyulmamış olur. Doğrusu dinin emri yapılmamış olur. Bildirilen ibadetleri aynen yapmak dinin emridir, noksan fazla yapmayı istemek kendi isteğidir. Bu farkı iyi anlamalı.