CEVAP
İmam-ı Gazali hazretleri, (Bid’at ehli Kur’anı anlayamaz. Kur’an kalbdeki bir nurla anlaşılır. Bid’at ehlinin kalbinde bu nur olmaz) buyuruyor. Bid’at ehli anlamazsa, inkârcı ateist asla anlamaz. Anlamadığı da, yukarıdaki ifadesinden anlaşılıyor. O âyetin devamındaki âyetlerde, (Kur’an, ozan sözü de, kâhin sözü de değildir. O, âlemlerin Rabbi tarafınca indirilmiştir) buyuruluyor. (Hakka 41, 42, 43)
Daha sonraki âyetlerde de, Peygamberin ona ilave bir şey yapamayacağı bildiriliyor. (Hakka 44-46)
O âyet, tefsirlerde şöyleki açıklanıyor:
(Kur’an, şerefli bir peygamberin Tanrı’tan getirmiş olduğu kelam-ı ilahidir.) [Hakka 40 – Beydavi]
Ateistler benzer biçimde, Selefiler de, Kur’andaki bu şekilde ifadeleri anlayamıyorlar. O âyetten önceki yada sonraki âyetleri okumuyorlar yada okusalar da görmezlikten geliyorlar. Âyette kelime olarak ne yazıyorsa, anlamının o bulunduğunu söylüyorlar. Örnek olarak, (Tanrı’ın eli var) diyorlar. (Anarşist, üç polisi öldürdü demek şirktir) diyerek şu dört âyeti kanıt gösteriyorlar:
(Dirilten de, öldüren de sadece Odur.) [Mümin 68]
(Dirilten ve öldüren, yalnız Odur.) [Yunus 56]
(Ölüm zamanında insanı, Allahü teâlâ öldürüyor.) [Zümer 42]
(Muharebede öldürülenleri siz değil, Tanrı öldürdü.) [Enfal 17]
İnsanları Azrail aleyhisselamın öldürmüş olduğu bildiriliyor. Bir âyet-i kerime meali:
(Öldürmek için vekil yapılmış olan melek sizi öldürüyor.) [Secde 11]
Demek ki bu âyet-i kerime mecazdır. İnsanların birbirini öldürmüş olduğu de bildiriliyor. İki âyet-i kerime meali şöyledir:
(Âdem aleyhisselamın oğlu, kardeşini öldürdü.) [Maide 30](Davud, Calut’u öldürdü.) [Bekara 251]
Son iki âyet-i kerimeye bakılırsa, (Anarşistler üç polisi öldürdü) demek şirk olmuyor. Selefiler, Kur’an-ı kerimdeki mecaz ve deyimleri gerçek manasında anlayınca bu şekilde çıkmaza düşüyorlar. Yukarıdaki âyette ölüleri diriltenin Allahü teâlâ olduğu, şu âyette ise İsa aleyhisselamın ölüleri dirilttiği bildiriliyor:
(Tanrı’ın izniyle ölüleri diriltirim.) [Âl-i İmran 49]
Selefiler bu inceliği anlamadıkları için, Müslümanları şirkle damgalıyorlar.
Ateist de, Kur’anı Resulün sözü olarak anlıyor. Hâlbuki orada, (Tanrı kelamı olan Kur’anı şerefli Peygamber size bildiriyor) denmek isteniyor. Ateistin bu inceliği anlaması normal olarak zor olsa gerek. Idrak edebilecek kapasitesi olsa, aslına bakarsan ateist olmaz, bir karınca yada bir arpa tanesini yapmaktan âciz iken, şu çok büyük kâinatın kendiliğinden var bulunduğunu söyleyerek yaratıcıyı inkâr etmezdi.