CEVAP
Riya kısaca gösteriş korkusu yoksa, teşvik maksadıyla nâfile ibadetleri açıktan yapmak caiz olur. Riya tehlikesi var ise veya riyaya yol açabilecekse, nâfile ibadetleri gizli saklı yapmalıdır.
İslam âlimleri, (Bir hayrın yapılmasına yol gösteren, onu meydana getiren gibidir) hadis-i şerifine gore, sadakayı açıktan vermenin, iyiliği açıkça yapmanın iki kat sevab bulunduğunu bildirmiştir. Biri, sadaka sevabı, ikincisi ise, başkalarını teşvik etmek sevabıdır. Bir hadis-i şerif:
(Sadakayı gizli saklı vermek, açıktan vermekten efdaldir, sadece örnek olmak, teşvik etmek için açıktan verilen sadaka, gizli saklı sadakadan efdaldir.) [Deylemî]
Riya endişesi olursa sadakayı gizli saklı vermek daha sevabdır. (Yâ Resulallah, hangi sadaka daha faziletlidir?) diye sorulunca, (Azca maldan gizli saklı verilen sadaka) buyurup, (Eğer sadakayı açık verirseniz güzel olur, gizli saklı verirseniz sizin için daha hayırlıdır) mealindeki âyeti okudu. (Taberanî)
İmam-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki: Farzlar yapılırken araya riya karışmaz. Nâfile ibadetlerde ise, gösteriş fazlaca olur. Bunun için, zekâtı açıktan vermek gerekir. Nâfile olan sadakayı gizli saklı vermeli ki, böylece kabul olma ihtimali fazla olur. (2/82)
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Gizli saklı sadaka daha iyidir.) [Bekara 271]
(Rabbinize yalvararak, gizli saklı, sessiz yakarma edin!) [Araf 55]
(Rabbini içinden zikret!) [Araf 205]
Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
(Tanrı’ı gizlice zikredin!) [İbni Mübarek]
(Hafaza meleklerinin işitmediği zikir, işittikleri zikirden 70 kat daha kıymetlidir.) [Beyhekî]
(Kıyamette, Allahü teâlânın himaye etmiş olduğu yedi kişiden biri, sağ elinin verdiğini sol eli bilmeyecek kadar sadakayı gizli saklı verendir.) [Buhârî]
(Gizli saklı verilen sadaka, Tanrı’ın gazabını söndürür.) [Beyhekî]
(Sadakayı gizli saklı vermek, iyilik hazinesidir.) [Taberanî]
(En üstün sadaka, gizli saklı verilendir.) [Taberanî]
(Gece kılınan namazın, gündüz kılınan namaza gore üstünlüğü, gizli saklı verilen sadakanın, açıktan verilen sadakaya olan üstünlüğü gibidir.) [Taberanî]
(Farzlar hariç, evde kılınan namaz, mescidimde kılınandan üstündür.) [İ. Âbidin]
(Farzlar hariç, evde kılınan namaz daha hayırlıdır.) [Buhârî]
(Tenhada kılınan nâfile namazın sevabı, açıkta kılınandan 25 kat daha fazladır.) [İ. Ahmed]
(Kur’anı âşikâre okuyan, âşikâre sadaka veren şeklinde, gizli saklı okuyan da gizli saklı sadaka veren gibidir.) [Tirmizi]