ORUCUN MEKRUHLARI VE ORUCU BOZAN KAZA GEREKTİREN HALLER
ORUÇLU İÇİN MÜSTAHAP OLAN ŞEYLER
Sahura kalkmak
Sahuru son vakte getirmek
Vakit girer girmez orucunu açmak
Oruç açılırken dua etmek
Varlıklı kimselerin iftar yemeği yedirmesi
Oruca temiz başlamak (boy abdesti gerekiyorsa gusletmek)
Oruçlu iken söz ve davranışlarına çok dikkat etmek
Kur’an okumak
ORUÇLU İÇİN MEKRUH OLAN ŞEYLER
Abdest alırken suyu aşırı çekmek
Özürsüz olarak bir şeyi tatmak ve çiğnemek
Kendine güvenmeyen bir kişinin eşine sarılması veya öpmesi (bu hareket kişiyi muhtemel orucunu bozmaya
götürebilir)
Kan aldırmak oruçluyu zayıf düşürecekse mekruh, düşürmeyecekse mekruh değildir.
ORUCU BOZAN VE KAZAYI GEREKTİREN ŞEYLER
Beslenme amacı taşımayan ve yenilip içilmesi normal olmayan şeylerin yenilip içilmesi (Çiğ pirinç, hamur, un yemek, ceviz, fındık gibi yemişleri kabuğuyla yemek gibi
Şehvetin normal birleşme dışında giderilmesi
İki yoldan her hangi bir yola yapılacak temas neticesinde inzal olursa kazayı gerektirir
Ağza giren kar, yağmuru kastı olmaksızın yutmak
Kasten ağız dolusu kusmak
Oruçlu olduğunu bildiği halde bir kimsenin kasıt olmaksızın hata ile bir şey yiyip içmesi
Abdest alırken boğazından aşağı su gitse oruçlu olduğu hatırında yoksa bozulmaz
Dişler kanar ve kan da çok olur da yutulursa dişler arasında kalan bir parça eğer nohut tanesinden az ise bozmaz çok ise bozar ve kaza gerekir
Oruçlu olduğunu bildiği halde ağız dışından aldığı bir parça ister nohut tanesinden küçük de olsa orucunu bozar hatta keffareti de gerektirir demişlerdir.
Sabah vaktinin girmediğini zannederek yiyip içen kimse şayet sonradan girdiği ortaya çıkarsa orucunu bozar
Uyku halinde bir şey yiyip içmek orucu bozar
Buruna ilaç damlatmak orucunu bozar
Derin bir yaraya sürülen yaş bir ilaç vücutta hissedilirse orucu bozar
Ramazanda gündüz yapılan iğne de ilaç gibi orucu bozar (Diğer iki imama göre -İmam-ı Muhammed ve İmam-ı Yusuf- aslında yasak olan normal yollardan almaktır, gerek iğne ve gerek yaraya sürülen ilaçlar normal yollardan vücuda girmediği için orucu bozmaz demişlerdir. Astım hastalarının kullandığı sipreylerde mideye gitmediği gıda ve susuzluk gidermediği için bunun bozmayacağı ileri sürülmüştür. Asıl olan kişinin iki yoldan birini kendisi tercih etmesidir.
Bir önceki yazımız olan başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.