CEVAP
Harama helal demek, elbet sövgü olur. Savaşmak, cihad etmek adamın görevidir. Hanıma farz değildir. Kadının cihadı, evinde oturup kocasıyla iyi geçinmektir. Bir hadis-i şerif meali şöyleki:
(Kadının cihadı, kocasıyla iyi geçinmektir.) [Taberani]
Kadının zaruretsiz başını açması büyük günahtır. Yalnız genç hanımefendilere değil, yaşlı hanımefendilere, ninelere de saçlarını açması, kollarını, gerdanını yabancılara göstermesi günahtır. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Evlenme arzusu kalmayan [hayızdan, nifastan kesilmiş, çocuk olma durumu kalmayan] yaşlanmış bayanların ziynetlerini göstermemek şartıyla, dışa giyindikleri [manto gibi] elbiselerini çıkarmalarında bir vebal yoktur; fakat sakınmaları [mantolarını giymeleri] daha iyi olur.) [Nur 60]
Müminlerin anneleri için bile, (Siz öteki bayanlar şeklinde değilsiniz, [yabancılarla] yumuşak konuşmayın, kalbinde fesat bulunanlar, fena ümide kapılır. Evlerinizde oturun, eski cahiliye bayanları şeklinde açılıp saçılmayın) buyuruluyor. (Ahzab 32-33)
İkincisi, dinimizde bir ölçü vardır. Farzla haram çakışırsa, haram işlememek için farz, duruma bakılırsa tehir yada terk edilir; zira haramdan kaçmak, farzı yapmaktan ilkin gelir. Bir hadis-i şerifte, (Fazlaca azca bir günahtan kaçınmak, tüm cin ve insanların [nâfile] ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruluyor. Her günah, Allahü teâlâya isyan olduğundan, büyüktür; fakat bazısı, bazısına bakılırsa minik görünür. Bir minik günahı yapmamak tüm cihanın nafile ibadetlerinden daha sevabdır, zira nafile yakarma yapmak farz değildir. Günahlardan kaçınmaksa farzdır. (Rıyad-un-nasıhin)
Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Haram işleyerek farz yapılmaz. (İslam Ahlakı)
Birkaç örnek verelim:
1- Avret yerini açmadan necaseti temizlemek mümkün eğer olmazsa, namazı, öyleki kılar. Şu sebeple temizlemek emirdir. Açmak yasaktır. Günahtan kurtulmak ilkin gelir. (İbni Abidin istinca bahsi)
2- Varlıklı olan bir kadının, hacca gitmesi farzdır. Hacca yalnız gitmesiyse haramdır. Mahremi bulunmadığı müddetçe, haram işleyerek, yalnız başına hacca gidemez. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Hanım, yanında bir mahremi olmadan hacca gidemez!) [Bezzar]
Bunun şeklinde farz olan tavafı yapabilmek için erkeklere dokunarak, haram işleyerek tavaf yapması imkansız. Kalabalık olmadığı zamanlarda tavaf eder. (S. Ebediyye)
Farz olan hacca gidemeyen, iyi mi olur da cihad ediyorum diye ABD’ya mahremsiz gidebilir? Hele saçlarını açması ise daha büyük günahtır. ABD’ya gitmek farz olsa bile, haram işleyerek gidilmez.
3– Bir gayrimüslimin Müslüman olmasına sebep olmak oldukca büyük sevabdır. Kâfir bir kız, “Benimle dans edersen müslüman olurum” dese, müslümanın, iyi niyetle onunla dans etmesi yada başka günah işlemesi caiz olmaz. Kız hakkaten Müslüman olsa bile, kızla günah işlemesi caiz olmaz.
(Ameller niyete göredir) hadis-i şerifi, taat ve mubahlara niyete bakılırsa sevap verileceğini bildirmektedir. Günahlar, ne kadar iyi niyetle işlense de, günah olmaktan çıkmaz. (S. Ebediyye)
Günah işleyerek
Sual: S. Ebediyye’de, (Kızlardan ebe, jinekolog yetiştirmeli. Hanımefendileri, hanım doktora göstermeli) deniyor. Hanımefendilerin erkeklere muayene olup, günah işlemelerine engel olmak için, her ne kadar çeşitli günahlar işleyerek eğitimini sürdürecek olsa da, kızımın hekim olmasında bir sakınca var mıdır?
CEVAP
Hekim olmak kıymetlidir, ne sakıncası olur ki? Hanım adam ayrımı yapmadan her insanın okuyup informasyon sahibi olması büyük fazilettir. Fakat adamın de, kadının da, okurken, hattâ yakarma ederken, günah işlemesi caiz olmaz. Örnek olarak varlıklı bir kadının, farz olan hacca mahremsiz gitmesi caiz olmaz, haram olur. Hanım, tesettüre riayet edemezse yada daha başka günah işlemek zorunda kalırsa, bu şekilde günah işleyerek emek vermesi, hattâ ilim öğrenmesi oldukca yanlış olur. Başka bayanları günahtan kurtarmak niyetiyle kendisinin günah işlemesi asla caiz olmaz. (Kızlardan ebe, jinekolog yetiştirmeli) demek, günah işlemelerine sebep olmadan bu işleri yapmalı anlama gelir.