CEVAP
Amentü’ye inanmanın geçerli olması için, fazlaca önemli iki şart vardır:
1- Hubb-i fillah ve buğd-i fillah:
Hubb, sevmektir, dostluktur. Hubb-i fillah, sevdiğini Tanrı için sevmek, Tanrı için dost olmaktır. Buğd, sevmemektir, düşmanlıktır. Buğd-i fillah, sevmediklerini Tanrı için sevmemek, Tanrı için düşmanlık etmektir. Bu konudaki bir hadis-i şerif meali:
(Tanrı’ın düşmanlarını düşman bilmeyen, hakiki inanç etmiş olmaz. Müminleri Tanrı için seven ve kâfirleri düşman bilen, Tanrı’ın sevgisine kavuşur.) [İ. Ahmed]
Eshab-ı kiram, hubb-i fillah, buğd-i fillah suretiyle idi. İki âyet-i kerime meali:
(Tanrı’ın Resulüyle beraber bulunanların [Eshab-ı kiramın] hepsi, kâfirlere karşı çetin, fakat birbirlerine karşı merhametli, yumuşaktır.) [Feth 29]
(Tanrı onları [Eshab-ı kiramı ve diğer salihleri] sever, onlar da Tanrı’ı severler; müminlere karşı yumuşak, kâfirlere karşı onurlu ve şiddetlidir; Tanrı yolunda savaşırlar, asla kimsenin kınamasından korkmazlar. Bu, Tanrı’ın bir lütfudur, onu dilediğine verir.) [Maide 54]
2- Gayba inanç etmek:
İmanda esas olan, gayba inanmaktır. Gayba inanç, Resulullah’ın, Peygamber olarak bildirdiği İslam dinini, akla, tecrübeye ve felsefeye uygun olup olmadığına bakmadan onaylama etmek şu demek oluyor ki kabul edip, beğenerek inanmaktır. Üç âyet-i kerime meali:
(O müttekiler ki, gayba [Resulümün bildirdiklerine, görmeden] inanırlar, namaz kılarlar ve kendilerine verdiğimiz mallardan [zekât ve her türlü hayır hasenat için] harcarlar.) [Bekara 3]
(Tanrı’ın dinine ve Resullerine gayba inanıp yardım edenleri belirlemek için…) [Hadid 25]
(Sen sadece görmeden Rablerinden korkanları ve namaz kılanları uyarırsın.) [Fatır 18]
Bir hadis-i şerif meali de şu şekilde:
(Allahü teâlâ, hayır murat etmiş olduğu kulunun kalb gözünü açar, kul da gayba inanır.) [Deylemi]